Bez relacji biznesu nie zbudujesz, zwłaszcza że większość naszych przychodów pochodzi właśnie z rekomendacji, a rekomendacji nie kupisz tak jak reklamy w Google.
Jak budować relacje? Jak pracować networkingowo?  
Networking to budowanie sieci kontaktów, które wykorzystywane są do rozwoju firmy jak i przedsiębiorcy, fundamentem sieci tej są oczywiście relacje.

 

1. Nastawienie


Mówi się, że chytry traci dwa razy - tak jest także z networkingiem. Będąc skupionym tylko na samej sprzedaży nie nawiążemy wystarczająco dobrych relacji, które w przyszłości pomogą nam rozwinąć przedsiębiorstwo czy zwiększyć zysk. Z takim nastawieniem brak przyrostu przychodów w pierwszych miesiącach współpracy może generować negatywne nastawienie. Jeżeli jednak skupmy się na budowaniu relacji to w finalnym rozrachunku osiągniemy lepsze rezultaty.

 

2. Poczekaj


Networking to proces długofalowy, uzbrojenie się w cierpliwość będzie bardzo istotną kwestią, ponieważ efektów nie osiągniesz po jednym miesiącu współpracy. Trzeba sobie uzmysłowić, iż nie jest to jednorazowa inicjatywa. Porównać można to do opieki nad ogrodem warzywnym. Jednorazowe podlanie naszych roślin nie spowoduje natychmiastowego wzrostu. Wymagają one pielęgnacji oraz zaangażowania, aby zebrać plony, tak samo jest z netwrokingiem, relacji nie zbudujesz po jednym spotkaniu.

 

3. Przychód


W kwestii networkingu przychód osiąga się po określonym czasie, a sama długość tego okresu zależna jest o kilku czynników: Twojego zaangażowania, zaufania, które zbudowałeś, otwartości do współpracy.
Tak jak zostało wspomniane w punkcie wyżej networking to inwestycja długoterminowa, proces ten nie będzie odpowiedni dla ludzi chcących zarobić krocie w jak najkrótszym czasie. Sam zysk jest raczej przyjemnym skutkiem ubocznym nawiązywania dobrych i jakościowych relacji. Oczywiście kwestią nadrzędna w przypadku przedsiębiorstwa jest maksymalizacja zysków, jednak wraz z rozwojem twoich relacji zauważysz wzrastające przychody.

 

4. Cykliczność i systematyczność


Powszechnie wiadome jest, że aby spełnić cele ważna jest systematyczność i cykliczność. Nie inaczej jest w przypadku networkingu. Samo zapisanie się do grupy networkingowej i bycie w niej, nie przyniesie oczekiwanych efektów. Obowiązkowe jest pojawianie się, aby nawiązywać trwałe i jakościowe relacje, oparte na zaufaniu. Bez wcześniej wspomnianej systematyczności i cykliczności nie będziemy w stanie tego zrobić.

 

5. Daj, zanim weźmiesz


Niezwykle ważna jest wzajemność. Na pierwszym planie powinna pojawić się chęć wspierania innych przedsiębiorców, a dopiero potem skupienie się na sobie. Wsparcie można okazać na wiele sposobów np.: dzielnie się wiedzą, wymiana doświadczeń, rekomendowanie innych przedsiębiorców. Dopiero po udzieleniu pomocy możesz oczekiwać od innych czegokolwiek w zamian.

 

6. Wizytówka nie jest najważniejsza


Na przestrzeni lat utrwalił się mit, iż to wręczenie wizytówki jest najważniejsze. Jednak należy zdecydowanie tę kwestię sprostować. Przyjęło się, że jak tylko pojawisz się na spotkaniu networkingowym, powinieneś rozdać możliwie dużą ilość wizytówek wszystkim napotkanym osobom. Jest to błędem! Taka wizytówka wręczona bez kontekstu staje się tylko pustym kartonikiem, który nie zachęca do skorzystania z danych kontaktowych, które się na niej znajdują.
Potrzeba udostępnienia informacji kontaktowych pojawi się dopiero wtedy, kiedy zbudujemy zaufanie, relacje oraz zainteresowanie naszymi produktami/usługami. Wizytówka sama w sobie nie wytworzy żadnego z tych elementów.

 

7. Zbuduj i utrzymaj relacje


W wielu obszarach życia o wiele łatwiej jest zdobyć coś nowego niż utrzymać starego. Doskonałym na to przykładem są telefonie komórkowe, gdzie znacznie łatwiej o nowego klienta, niż zatrzymanie starego, identycznie jest w przypadku networkingu. Relacje, które stworzysz, tak jak to zostało już wielokrotnie wspomniane, muszą być regularnie pielęgnowane. Wymagają one dużego zaangażowania, ponieważ nie jest to jednorazowa inicjatywa, wymagana jest duża ilość zaangażowania

 

8. Rekomenduj zaufanych przedsiębiorców


Zdarza się, że rekomendujemy przedsiębiorcę bez uprzedniej weryfikacji wiarygodności, tylko ze względu na obecność w naszej grupie networkingowej. Może to skutkować kompletną katastrofą naszego wizerunku oraz utratą długo budowanego zaufania. Niesamowicie istotną kwestią jest weryfikacja kogo polecamy i kto zostaje polecony nam.  W związku z tym wszystkim kluczowa jest rzetelność po twojej stronie, po stronie przedsiębiorcy, którego rekomendujesz oraz weryfikacja osób poleconych nam.

 

9. Bądź rzetelny


Kwestia rzetelności została już poruszona w punkcie wyżej, jednak jest tak istotna, że zasługuje na swój osobny fragment. Rzetelność jest ściśle powiązana z zaufaniem, które z kolei przekłada się na rekomendacje. Widać więc, iż jest ona kluczem do zwiększenia ilości poleceń oraz co za tym idzie, zwiększenia przychodów.

 

10. Nie bądź więźniem zasad


Zasady są kluczowe w funkcjonowaniu każdego człowieka, jednak nie można popaść w skrajności. W niektórych grupach networkingowych przerastają samą wartość networkingu, co daje przerost formy nad treścią. Pamiętaj, że nie na wszystkie zasady musisz się godzić. Niektóre mogą powodować przecież pewien dyskomfort, a każdy z nas jest inny, tak jak każda grupa jest inna. Warto znaleźć taką, gdzie będziemy się czuli komfortowo i swobodnie, ponieważ będzie to kluczem do zbudowania i rozwinięcia relacji.

 

 


Wolisz posłuchać o networkingu? zobacz mój film na YouTube


 

 


Zobacz inne moje filmy na YouTube