1. Decyzja i konsekwencja


Jakie czynniki sugerujÄ… nam podjÄ™cie decyzji o urozmaiceniu naszych dziaÅ‚aÅ„ marketingowych o brand hero? Jeżeli nasza firma oferuje produkt lub usÅ‚ugÄ™ o unikalnej cesze, wykorzystanie bohatera/maskotki może nic nie zmienić. Natomiast jeÅ›li na rynku, na którym dziaÅ‚amy jest wiele firm oferujÄ…cych podobne/te same produkty lub usÅ‚ugi, a Ty już nie jesteÅ› w stanie konkurować cenÄ… zadbaj o (jak to nazywa PaweÅ‚ Tkaczyk) głębiÄ™ swojej marki. Stwórz swojego oryginalnego brand hero i zbuduj więź z konsumentem. PamiÄ™taj, jednak, że dziaÅ‚ania te wiążą siÄ™ ze znacznymi kosztami – na projekty graficzne, strategie i kampanie reklamowe.
Czasami posiadanie brand hero nie jest konieczne, gdyż firmy sÄ… w stanie Å›wietnie budować wizerunek na bazie innych dziaÅ‚aÅ„. Jeżeli jednak podjÄ…Å‚eÅ› decyzjÄ™ o wykorzystaniu postaci/maskotki w swoich dziaÅ‚aniach promocyjnych musisz być w tym konsekwentny. WokóÅ‚ postaci należy zbudować kontekst, co jest procesem dÅ‚ugotrwaÅ‚ym. Z drugiej strony reakcja ludzi na maskotki pozwoli Ci skutecznie prowadzić kampaniÄ™ w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciach. Nie wspominajÄ…c już, że ze swojej postaci możesz zrobić maskotkÄ™ stanowiÄ…cÄ… gadżet reklamowy firmy (jak Serce i Rozum z TP S.A. – jedne z bardziej rozchwytywanych maskotek barndowych).

2. Znak marki czy tylko kampanii?


Wybrany brand hero może być twarzÄ… zarówno danej marki i stanowić kluczowy element caÅ‚ej strategii marketingowej, ale może również stanowić narzÄ™dzie promowania jednego z produktów czy też jednej z kampanii reklamowych (gdy przykÅ‚adowo tworzysz kampanie kilku produktów z jednego cyklu jednoczeÅ›nie). PrzykÅ‚adem dla budowania marki z wykorzystaniem brand hero mogÄ… być Å»óÅ‚ty i Czerwony z M&M’s, a dla kampanii promujÄ…cej dany produkt (lub liniÄ™ produktów) MaÅ‚y GÅ‚ód firmy Danone.

3. Tworzenie głębszej wiÄ™zi z konsumentem


W naszych dziaÅ‚aniach marketingowych bardzo czÄ™sto skupiamy siÄ™ na ukazaniu unikalnej cechy naszej firmy, która warunkuje naszÄ… konkurencyjność na rynku albo też na Å›wietnym zareklamowaniu produktu, z wskazaniem jego wszystkich cech. Może czas na coÅ› wiÄ™cej?
Może dziÄ™ki strategii z wykorzystaniem brand hero postaraj siÄ™ zbudować więź z klientem. Spraw, aby dany produkt korelowaÅ‚ w umyÅ›le klienta tylko z jednÄ… markÄ…. PrzykÅ‚adem jest tu ludzik zwany Bibendum z Michelina, który już chyba zawsze bÄ™dzie nam siÄ™ kojarzyÅ‚ z oponami tej firmy. To wÅ‚aÅ›nie jest wynik wpojenia nam trwaÅ‚ego skojarzenia produktu (czy gamy produktów) z zabawnÄ… postaciÄ… grubawego ludzika.

4. Czynnik ludzki


Im wiÄ™cej cech ludzkich (antropomorficznych) bÄ™dzie miaÅ‚ nasz brand hero, tym Å‚atwiej bÄ™dzie dotrzeć do konsumenta i zaciekawić go naszym bohaterem. Ludzie lubiÄ… utożsamiać siÄ™ z nawet fikcyjnymi postaciami, szukajÄ… wspólnych cech, podobieÅ„stw. Przyjmij to za czynnik sukcesu kampanii z wykorzystaniem swojego bohatera i nadaj mu ludzkÄ… twarz. PrzykÅ‚adem jest Henio z kampanii hipermarketów Tesco, który razem z KrysiÄ… odgrywaÅ‚ różne scenki z życia. OczywiÅ›cie, wykorzystanie mniej „uczÅ‚owieczonych” postaci jak Å»óÅ‚ty i Czerwony z M&M’s (które „lecÄ… w kulki”) czy MaÅ‚y GÅ‚ód z kampanii Danone jest również skuteczne. Wszystko zależy od produktu i celu danych dziaÅ‚aÅ„ promocyjnych.
Czasami jednak bohater, który pomimo, że ma wiele antropomorficznych cech, może przynieść zupeÅ‚nie odwrotny skutek. PamiÄ™tacie postać Happy firmy McDonald’s? Klaun, który miaÅ‚ reklamować zestawy dla najmÅ‚odszych. Niestety zÅ‚y dobór cech i formy sprawiÅ‚, że postać ta przerażaÅ‚a i budziÅ‚a lÄ™k u najważniejszym klientów tej firmy – dzieci.

5. Wykorzystuj wartoÅ›ci i emocje


W procesie tworzenia strategii marketinfowej pamiÄ™taj o emocjach i wartoÅ›ciach, które już bezpowrotnie weszÅ‚y do wspóÅ‚czesnych trendów i opanowaÅ‚y Å›wiat reklam. Zastanów siÄ™ jakie wartoÅ›ci ma reprezentować Twój bohater. Spraw, aby przykÅ‚adowo byÅ‚ on zabawny i rozÅ›mieszaÅ‚ ludzi, żeby wywoÅ‚ywaÅ‚ uczucie wspóÅ‚czucia czy empatii lub też, aby przywoÅ‚ywaÅ‚ u konsumenta wspomnienia z dzieciÄ™cych lat. Bazuj na emocjach odbiorcy. Dobrym przykÅ‚adem jest Serce i Rozum z kampanii Orange/TP S.A. Postaci te symbolizowaÅ‚y udziaÅ‚ w podejmowaniu decyzji serca i rozumu. A z tym problemem borykamy siÄ™ bardzo czÄ™sto dokonujÄ…c chociażby wyborów zakupowych.

6. Jak dÅ‚ugo ma żyć Twój brand hero?


OczywiÅ›cie to zależy. NiewÄ…tpliwie nie masz co liczyć, że Twój bohater bÄ™dzie wpÅ‚ywaÅ‚ pozytywnie na odbiorców już zawsze. Jak wszystko w naszym życiu tak i brand hero siÄ™ może znudzić. Należy bacznie obserwować reakcje konsumentów na kolejne odsÅ‚ony kampanii z udziaÅ‚em bohatera i w odpowiednim czasie z niego zrezygnować. Czasem warto, aby ludzie za czymÅ› tÄ™sknili (tak jak tÄ™skniÄ… za Henio z reklamy Tesco – jak podaje wÅ‚aÅ›ciciel hipermarketów) niż byli czymÅ› przesyceni i znudzeni (tak jak swego czasu reklama MediaExpert z udziaÅ‚em jednej z piosenkarek). Może przy kolejnej kampanii stworzyć nowego bohatera? Albo wykorzystać tego, który już gdzieÅ› siÄ™ pojawiÅ‚? PojawiÅ‚y siÄ™ nawet komentarze rzecznika Play, że skoro wszyscy przechodzÄ… do Plany to może i Henio z reklamy Tesco przejdzie? :) MyÅ›lÄ™, że wykorzystanie tego brand hero w reklamie Play mogÅ‚oby być strzaÅ‚em w dziesiÄ…tkÄ™.

7. Znane przykÅ‚ady brand hero


Historia zna wiele przykÅ‚adów brand hero. Zamieszczone poniżej zajęły zaszczytne miejsca w ramkingu z 2012 roku.

Henio z kampanii hipermarketów Tesco

                                    

Ludzik Bibendum z Michelina

 

 

Å»óÅ‚ty i Czerwony z M&M’s 

Serce i Rozum z kampanii TP S.A.

                   


                                              

8. Mrówka Consultka - mój pomysÅ‚ na brand hero


Moim brand hero, wprowadzonym caÅ‚kiem niedawno, jest Mrówka Consultka. OczywiÅ›cie jej nazwa ma Å›cisÅ‚y zwiÄ…zek z nazwÄ… firmy - Kubanek Consulting. Celem jej stworzenia jest wypeÅ‚nienie przestrzeni social mediowej akcentem humorystycznym, w ramach którego bÄ™dÄ™ pokazywaÅ‚a zaplecze swojej pracy, to czym zajmujÄ™ siÄ™ na codzieÅ„ i jak pracujÄ™ z Klientami. Każdorazowo treÅ›ci zwiÄ…zane z brand hero bÄ™dÄ… opatrzone humorystycznym komentarzem Mrówki co do mojej pracy, pomysÅ‚ów, realizacji zadaÅ„ itp.  Zobacz przygody Mrówki Consultki na Facebooku i Instagramie.

 

                                                                           


 

 

 

ZródÅ‚o rankingu:
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/najlepsi-bohaterowie-reklamowi-serce-i-rozum-henio-i-krysia# 

ŹródÅ‚o zdjęć:

https://www.fakt.pl/wydarzenia/polityka/ryszard-kalisz-jak-henio-z-tesco-ludzik-z-hipermarketu-tesco-to-sobowtor-ryszarda/nt0883k 
https://www.wikieventi.it/torino/index.php?id_evento=156597&evento=Vinci_Mms_Red_o_Yellow
http://portalmedialny.pl/art/18582/nowa-kampania-tesco-z-krysia.html
https://przegladoponiarski.pl/art/17686/komunikat-michelin.html