Działania strategiczne to podstawa sukcesu w biznesie i życiu zawodowym. Chaos, brak spójności czy niedostateczne planowanie mogą prowadzić do stagnacji, a nawet utraty szans na rozwój. Kluczem do przełamania tych barier jest refleksja i uporządkowanie swoich działań. W tym wpisie skupimy się na trzech fundamentach strategii: misji, wizji oraz wartościach. Te elementy nie tylko porządkują działania, ale także pozwalają budować autentyczne marki – zarówno osobiste, jak i organizacyjne.

  

Czym są misja, wizja i wartości?

Misja określa, kim jesteś, dokąd zmierzasz i jakie cele Ci przyświecają. To wyraz Twojej tożsamości – zawodowej lub organizacyjnej. Misja może nawiązywać do historii, unikalnych cech wyróżniających Twoją markę, a także do potrzeb, które zaspokajasz. Warto, aby zawierała odniesienia do:

  • wartości biznesowych (np. etyki pracy, uczciwości),
  • relacji z klientami lub pracownikami,
  • rozwoju organizacji,
  • społecznej odpowiedzialności biznesu.

Przykłady:

Misją Coca-Coli jest: „Chcemy dać światu orzeźwienie. Chcemy inspirować i wywoływać uśmiech szczęścia.”
Polska Grupa Zbrojeniowa podkreśla wspólne cele bezpieczeństwa: „Razem dbamy o wspólne bezpieczeństwo.”
Misja może być sloganowa, krótka, lub bardziej rozbudowana. Ważne, by była zrozumiała i odzwierciedlała istotę Twojej działalności.

 

Wizja odpowiada na pytanie: gdzie chcesz być za 5, 10 lat? To Twoja ambitna, ale realna wizja przyszłości.
Kluczowe cechy dobrej wizji to:

  • ambicja – wizja powinna inspirować,
  • elastyczność – powinna uwzględniać zmienność warunków otoczenia,
  • przystępność – łatwa do zrozumienia dla odbiorców.

Przykłady:

Coca-Cola definiuje swoją wizję przez kluczowe pojęcia, takie jak ludzie, produkty, partnerzy czy planeta, przypisując każdemu konkretne cele. Na przykład: „Chcemy być wspaniałym miejscem pracy, które inspiruje.”
Polska Grupa Zbrojeniowa akcentuje innowacyjność i obecność na rynku światowym: „Nowoczesny narodowy koncern na rynku międzynarodowym.”
Pamiętaj, by formułować wizję w czasie dokonanym, np. „Jesteśmy liderem w…” zamiast „Chcemy być liderem w…”.

 

Wartości definiują to, co jest dla Ciebie kluczowe w codziennych działaniach. Powinny być jasno określone i autentyczne. Ważne, aby zdefiniować kilka najważniejszych wartości i konsekwentnie je realizować.

Przykłady wartości:

Coca-Cola: przywództwo, współpraca, odpowiedzialność, jakość.
Polska Grupa Zbrojeniowa: orientacja na klienta, konkurencyjność, zaangażowanie.
Zastanów się, jakie wartości są najważniejsze dla Ciebie lub Twojej organizacji i w jaki sposób są one widoczne w codziennych działaniach.

 

Jak opracować skuteczną misję, wizję i wartości?

  • format dopasowany do odbiorców: misja i wizja mogą być krótkie i sloganowe lub rozbudowane – wybierz formę odpowiednią dla Twojej branży,
  • zaangażowanie zespołu: w proces tworzenia misji, wizji i wartości warto zaangażować pracowników oraz interesariuszy. Dzięki temu łatwiej osiągniesz ich akceptację i spójność w działaniach,
  • konsekwencja i spójność: wartości, które określisz, powinny być widoczne w codziennych decyzjach. Na przykład, jeśli kluczowe jest „zaangażowanie”, upewnij się, że działania firmy odzwierciedlają ten priorytet.

 

Jeśli masz pytania lub wątpliwości co do roli strategii w Twojej organizacji, nie wiesz jak stworzyć misję, wizje i wartości - skontaktuj się z nami.
Na co dzień zawodowo budujemy strategie wielu organizacji.
Zapraszamy do kontaktu: biuro@kubanekconsulting.pl 

 


Wolisz posłuchać o misji, wizji i wartościach? zobacz mój film na YouTube


 


Zobacz inne moje filmy na YouTube